מוסך הנטר פרונט, חיפה
לא להתפשר באשר לתקינותם של בולמי הזעזועים. זאת השורה התחתונה של מחקר אירופאי שחשף עד כמה בולמי הזעזועים משפיעים על בטיחות הנסיעה, ובפרט על מערכות ההיגוי, הבלימה ויציבותו של הרכב במהלך הנסיעה.
נתחיל מהסוף. הצמיג הוא החלק היחיד שמחבר בין הרכב הגדול והיקר לבין הכביש. על הצמיג הזה מוטלים מגוון של כוחות ולחצים, וזאת החל ממהירות נסיעה גבוהה וכביש משובש, וכלה בעומס כבד של משקל הרכב, הנוסעים והמטען, הכבישים הלוהטים בקיץ, בורות, ושאר מרעין בישין.
אם המגע של הצמיג עם הכביש לא יהיה מיטבי, אזי פעולות ההיגוי והבלימה לא יתבצעו כהלכה, כשהמשמעות היא שמרחק הבלימה יתארך, ההיגוי יהיה חלקי בלבד, והרכב לא יהיה יציב על הכביש. בדיוק למשימה זו מותקן ברכב בולם הזעזועים.
מעבר לכך, בולמי זעזועים במצב גרוע מאיצים מאוד את בלאי הרכיבים המכניים ברכב, כגון תושבות, קפיצים, צלבים, דיפרנציאל, צמיגים, תותבי המתלה ועוד. המשמעות היא שנהג כדאי לבדוק את הבולמים ולהחליפם במועד, וזאת בטרם יגרמו לנזק יקר לחלקים נוספים.
בניגוד לדעה הרווחת, בולם הזעזועים אינו תומך כלל במשקל הרכב. את המשקל נושא המתלה והקפיץ שנמצא לרוב בתוכו. השליטה במחזורי התנועה מושגת על-ידי שיכוך מהירות המחזור. ללא הבולמים ימשיך הרכב לעלות ולרדת מספר פעמים, עד לעצירתו. חשוב להדגיש שתופעה זו מתרחשת בכל סוגי המתלים והקפיצים, כשבפועל כולם צריכים אמצעי לשיכוך תנועתם המחזורית.
לבולמים שני תפקידים בחיים. הראשון: להאט את מחזורי התנועה של המתלה. התפקיד השני הוא להמיר את האנרגיה הקינטית של המתלה לאנרגיית חום, וזאת בתהליך השיכוך של הקפיצים.
בפועל, התפקיד העיקרי של בולם הזעזועים הוא לשכך את תנודת הקפיץ של אותו גלגל (במקרה של מתלה נפרד, המקובל בכלי הרכב הקלים). בכל עליה על פס האטה, לדוגמא, או כניסה לבור בכביש, הקפיץ של אותו גלגל אמור לספוג חלק ניכר מאנרגיית החבטה, בלי להעביר אותה לשלדת הרכב. הבעיה היא שתנועת הקפיץ אינה חד פעמית. הקפיץ, כידוע, מתכווץ ומתמתח מספר פעמים בתנועה מחזורית (שהולכת וקטנה), כשתנועה זו פוגעת הן בבטיחות והן בנוחות הנסיעה. כך, לדוגמא, כשהקפיץ מתכווץ, הגלגל נע ומתרומם יחד איתו, ובפרק זמן זה יש ניתוק חלקי או מלא של הצמיג מהכביש. בפרק הזמן הזה תתבצע בלימה והיגוי חלקיים, אם בכלל.
בתווך, בולם הזעזועים, כשמו, מרכך את מהמורות הדרך וסופג את הזעזועים (בעזרת הקפיץ). נציין כי במבחן שיזמה חברת מונרו , ובוצע בפיקוח של ה- TUV (מכון התקנים הגרמני), נמדדו מרחקי הבלימה על כביש יבש ועל כביש משובש. אותו רכב עצמו צוייד בתחילה בארבעה בולמים חדשים, ולאחר מכן הוחלף רק אחד מהם בבולם זעזועים בעל 50% שחיקה. בבדיקה שנערכה במהירות של 50 קמ"ש נמצא שבמצב זה (50 קמ"ש, ורק בולם אחד שחוק) גדל מרחק הבלימה ב-2 מטרים. זהו ההבדל בין תאונה עירונית קלה (אם בכלל) לתאונה קטלנית שבה נהרג הולך רגל.
מעבר לכך, גם פעולת ההגוי נפגעת. הנהג מתחיל לאבד את השליטה על הרכב בפניה המבוצעת במהירות של 50 קמ"ש ומעלה. במחקר זה של ה- TUV נמצא שאם ברכב מותקנים ארבעה בולמים שחוקים ב- 50%, אזי בפניה במהירות של 50 קמ"ש ורדיוס סיבוב של 40 מטר הנהג, הגלגלים האחוריים מאבדים את אחיזתם בכביש והנהג מאבד את השליטה על הרכב בפניה.
עורכי המחקר מציינים כי תופעה זו מורגשת לא רק בעיקולים, אלא גם בשעת חירום. במקרה דנן הנהג המנוסה מנסה למנוע את התאונה המתרגשת ובאה, ולמנוע אותה ע"י עקיפת המכשול. אם בולמי הזעזועים שחוקים והנהג בולם בו זמנית, נוצר שילוב קטלני של מרחק בלימה גדול ואובדן שליטה על הרכב.
בולמי הזעזועים תורמים להפחתת תופעת ההחלקה של הרכב על פני כביש שמכוסה במים. כמו כן בולמים תקינים מפחיתים את סנוור הרכב שבא ממול בשעת חשיכה.
הפעולה של בולמי הזעזועים
בולמי זעזועים פועלים לפי העיקרון של הנעת נוזל והולכת חום. על ידי דחיקת בוכנה דרך שמן, מתפתח בתוך הבולם חיכוך הידראולי. החיכוך נחוץ כדי להתנגד לקיפוץ הלא מרוסן של המתלה. הנוזל ההידראולי שבגוף הבולם ("שמן"), נדחק דרך נקבים זעירים בבוכנה אשר מאפשרים מעבר של כמות שמן מועטה. התוצאה היא האטה של תנועת הקפיץ ועימו זרועות המתלה. חשוב לציין שכל בולם זעזועים הוא מערכת שיכוך תלוית מהירות. המשמעות היא שככל שהתנועה תהיה מהירה יותר כך ההתנגדות לתנועה שיפיק הבולם תהיה גדולה יותר. התוצאה בפועל היא שבולמי הזעזועים לא רק שמאטים את הכיווץ וההחזרה של הקפיצים אלא גם מפחיתים את תופעת 'הקיפוץ' של הקפיץ, הפחתת גלגול (בשל ריסון המוט המייצב שהוא בעצם קפיץ לרוחב השלדה), הפחתה תופעת ירידת חזית הרכב בבלימה, ומנגד: הפחתת תופעת הרמת חזית הרכב בהאצה.
כיצד לבדוק את בולמי הזעזועים
הבדיקה הזמינה והפשוטה ביותר אותה יכול כל נהג לבצע היא באמצעות נדנוד הרכב. אם הרכב מתנדנד מספר פעמים לאחר שהוא נדחף כלפי מטה, אזי תופעה זו עשויה להצביע על בולם זעזועים שחוק. נדגיש כי בדיקה זו אינה מדוייקת, ובפרט במקרה של מתלים חדשים. המצב ההופכי לבולמים שחוקים הוא בולמים תפוסים. במקרה זה יהיה קשה מאוד לנדנד את הרכב, ותהיה תחושה כאילו הקפיץ 'תפוס'. בנסיעה עצמה יורגשו חלק ניכר מהחבטות שסופג הגלגל ממהמורות הכביש, והנסיעה לא תהיה רכה ונעימה עבור הנוסעים.
בדיקה בנהיגה
בדיקה בנהיגה אגרסיבית מעט יכולה אף היא לספק אינדיקציה על מצבם של בולמי הזעזועים. יש לשים לב במיוחד להתנהגות הרכב בבלימה ובסיבובים חדים, כמו גם בהתנהגות הרכ על כביש רטוב וחלק.
בדיקה חזותית
בדיקה חזותית יכולה אף היא לספק אינדיקציה לבולם זעזועים פגום.
בראש ובראשונה ניתן לראות סימני דליפה שמקורם באיבוד שמו מבולם הזעזועים. אובדן השמן גורם לתפקוד גרוע של הבולם ולירידה משמעותית באפקטיביות שיכך הזעזועים.
בחלק מהמקרים ניתן לראות חלודה על מוט בוכנת הבולם. החלודה גורמת להרס מחזיר השמן, ולאחר מכן זה בא לידי ביטוי באובדן שמן, כפי שתואר קודם לכן. התבוננות מדוקדקת בבולם ובתושבות עשויה לחשוף בלאי של התושבות, סדקים ואף שברים. כמובן שבלאי או נזק לתושבות, פגיעה פיזית בבולם ו/או התעקמות של בסיס הבולם, כל אלה יפגמו בפעולה התקינה. במקביל לכך, הפגיעה בבולם או בתושבות הבולם עשויה ליצור רעש חריג מהמתלה בשעת האצה, בבלימה, או בנסיעה בכביש משובש.
עדות נוספת לבולם לא תקין ניתן לראות באמצעות התבוננות בצמיג. השחיקה תהיה לא עקבית ולא רציפה, באזורים שונים בתחתית הסוליה, והם מצביעים על בולם לא תקין.
בדיקה ע"י מכונאי
אפשר לבדוק את יעילות הולם רק לאחר הסרתו מהרכב , ובעזרת מתקן מדידה דינמומטרי לבחון את תפקודו הלכה למעשה. המתקן הייעודי רושם את כוחות הדחיסה שהופעלו, וכן את התנועה חזרה של הבולמים. כמובן שההפרשים בין הכוחות מלמדים על תכונות הבולם ויעילותו. נציין כי ספקי הציוד משתמשים במתקנים מעין אלה על מנת לייצר בולמים חדשים, להתאימם לכלי הרכב השונים, וכן לצורך בקרת ייצור למוצרים שפותחו.
לעיתים, בעיקר במקרים שהרכב היה מעורב בתאונה, חלה דפורמציה בבולם, בבוכנה או במוט, והללו אינם גלויים לעין. במקרים אלה נדרשת בדיקה מיוחדת שתכליתה לבדוק שאין עיוותים כגון אלה. בדיקה זו מבוצעת רק במכוני פרונט מקצועיים ובעלי ידע רב בנושא זה.
בדיקת המתלה באמצעות מערכת בדיקה ממוחשבת
פרוק כל בולמי הזעזועים ברכב ובדיקתם היא משימה מסובכת, ארוכה ויקרה. מעבר לכך, למעט מאוד מוסכים יש מערכת מדידה לבדיקת הבולמים שפורקו. מכיוון שכך, קשה מאוד, ולמעשה כמעט בלתי ישים, לבדוק את הבולמים בדרך זו.
בעשור האחרון התרחבה שיטת בדיקת המתלה הממוחשבת, כאשר בדיקה זו מתבצעת באמצעות מערכת שתפקידה להקפיץ את הגלגל ולמדוד את תנועתו. המערכת בודקת האם קיים חוסר סימטריית המתלה בין הגלגלים שעל אותו סרן. אם קיים הפרש של 20% ויותר בין הגלגלים שעל גבי אותו סרן המשמעות היא שקיימת בעיה כלשהי. במצב שכזה חיוני לערוך בדיקה יסודית ולשפץ את רכיבי המתלה הרלבנטיים, ואשר גרמו להפרשים הגדולים בין הגלגלים. כאן גם בא לידי ביטוי החיסרון של המערכת הממוחשבת שטמון בבדיקת המתלה כולו. הבדיקה מתבצעת, כאמור, באמצעות הקפצת הגלגל ובדיקת תנודתו המחזורית. הבדיקה הזאת אינה רק של הבולם, אלא של כל חטיבת המתלה, החל מהצמיג, דרך המשולש, הקפיצים והבולמים, וכמובן שגם הבוקסות והתותבים שביניהם. מכיוון שכך, יש לקחת את התוצאות בזהירות, ורק אם נתקבלו ממצאים שליליים, אזי יש לבדוק בקפידה את כל הרכיבים.
פירוש הממצאים
כיצד ניתן לפרש את תוצאות מדידת המתלה: יעילות של מעל 40% נחשבת כסבירה, אולם ההמלצה היא לבדוק את מצב המתלה (קפיצים, תותבי גומי, מפרקים כדוריים ובולמי זעזועים).
אם קיים הפרש של 20% ויותר בין הגלגלים שעל גבי אותו סרן המשמעות היא שקיימת בעיה כלשהי, ויש לבדוק את רכיבי המתלה.
בכל מקרה, אפילו עם ערך היצמדות טוב (מעל 60%) ההמלצה היא לבדוק את בולמי הזעזועים בצורה חזיתית, וזאת בכדי ללגלות דליפות או עיוותים שלא נתגלו במתקן הבדיקה.
בדיקת זוויות היגוי
במוסך מותקנות שלוש עמדות, מהמתקדמות בעולם, לבדיקת ממוחשבת של זוויות היגוי. מערכות הלייזר הממוחשבות הינן תוצרת 'HUNTER', ארה"ב.
בדיקת השילדה
שלדת הרכב נבדקת בבדיקה ויזואלית ולאחר מכן באמצעות מערכת בדיקה ממוחשבת בלייזר מתוצר CAR-O-LINER, שבדיה.
באמצעות המערכת נבדקות מידות שלדת הרכב שנפגע בתאונה, לפני ואחרי התיקון עצמו.
המערכת משווה את מידות השלדה של הרכב שלך (אורך, רוחב וגובה של כל נקודה ונקודה) בהתאם לנתוני יצרן. הרכב
שלוחת המעבדה לרכב של הטכניון
במוסך הנטר פועלת שלוחת המעבדה לרכב של הטכניון, וזאת לצורך בדיקת רכבים לאחר תאונה,- בהתאם לתקנות תעבורה 308 ו- 309.
בדיקת בלמים וכיוון אורות
במוסך יש מערכות ממוחשבת לבדיקת בלמים וכוון אורות, בדומה למערכות שנמצאות במכוני הרישוי החדשים.
תיקוני מכונאות כלליים
במוסך הנטר מתבצעים תיקונים הקשורים למערכת ההיגוי והמתלים, והן תיקוני מכונאות אחרים, כולל טיפולים תקופתיים לרכב.