הרכב שלך נפגע באזור שבין הגלגל הקדמי לגלגל האחורי ???
אתה חייב על פי חוק לעשות בדיקה בטיחותית מקיפה,
וזאת בהתאם לתקנות התעבורה (תקנה 309, ראה בהמשך בדף זה).
הבדיקה כוללת בדיקת שלדה, מתלים, זוויות היגוי, בדיקת בלמים ועוד.
כבר בתחילת הדרך, עם חוות הדעת הראשונית של השמאי, ניתן לדעת האם הרכב יוכרז כאבדן גמור, או שמא הוא יועבר לתיקון. תקנות התעבורה בישראל מחייבות את השמאי להכריז על הרכב כאבדן גמור, וזאת במידה ואחוזי הנזק גדולים מ- 60% .
תקנות התעבורה מחייבות כיום לבצע בדיקה בטיחותית לכל רכב שנפגע בתאונה, וזאת אם נגרם לרכב נזק למערכת ההיגוי או הבלמים, או לחלופין אם נגרם נזק לשלדת המרכב מעבר לקו הגלגלים. למרות שהוראות החוק ברורות, הרי שמוסכים ושמאים רבים עדיין בוחרים לוותר על הבדיקה המקצועית, וזאת משיקולים כלכליים (עלות הבדיקה והעלות הנוספת שתידרש לתיקון הרכב, במידה ויתגלו ליקווים בבדיקה). חשוב להדגיש שכל מוסך וכל שמאי שמתעלמים מהצורך לבצע את הבדיקה עוברים למעשה עבירה פלילית, וזאת כאשר הם מסכנים במקביל גם את תקפותו של רישיונם המקצועי.
מה כוללת הבדיקה
בדיקה לפי תקנה 309 נעשית לפי מפרט בדיקה מיוחד (מס' 004) שאותו קבע אגף הרכב במשרד התחבורה.מדובר במערך של בדיקות ממוחשבות המגובה גם בבחינה ויזואלית ובנסיעת מבחן עם הרכב, שזה עתה תוקן.
בדיקת בלמים: מערך הבדיקות הממוחשבות מתחיל עם בדיקת מערכת הבלמים. מדובר בבדיקה הדומה לזו שמבוצעת במהלך מבחן הרישוי השנת ('טסט'), אלא שהפעם היא מבוצעת לאחר תיקון התאונה. חשוב להדגיש שבמקרים רבים מערכת הבלימה נפגעת בתאונה (לרוב בגלגל/ים שנפגעו בתאונה), והזיהוי של הבעיה מתאפשר הודות למערכת מד הבלימה (מד-גלילים) ממוחשב. למרבית המוסכים אין מתקן בדיקה שכזה, כך שהם לא יכולים כלל לדעת שקיימת בעיה בבלימה באחד או יותר מגלגלי הרכב.
בדיקת זוויות היגוי: הבדיקה הממוחשבת השניה היא של זוויות ההיגוי ברכב. כידוע, כל יצרן קובע בעת תכנון הרכב מהן הזוויות המותרות של כל גלגל וגלגל (כשהידועות שבהן הן קמבר, קסטר והתכנסות אופנים), וכן חשובה מאוד ההתאמה בין ארבעת גלגלי הרכב. רכב שזוויות ההיגוי בו אינן בהתאם להוראות היצרן פשוט מסכן את הנוסעים בו, וזאת בכל פעולה של נסיעה, ובפרט במצבים שבהם נדרשת היגוי ובלימה נמרצים ומדוייקים. מעבר לכך, בדיקת זוויות ההיגוי הממוחשבות יכולה לחשוף חלקים שהתעוותו בתאונה ולא הוחלפו, כגון בולמי זעזועים, משולשים, זרועות וכו'. במקרים רבים הבדיקה הויזואלית של השמאי או עובד המוסך אינה מצליחה 'לאתר את הבעיה', ורק המערכת הממוחשבת יכולה לזהות שקיימת תקלה. הבעיה היא שמערכת זו אינה נמצאת במרבית המוסכים, ולכן הבדיקה יכולה להתבצע אך ורק במכונים שציוד זה נמצא ברשותם.
בדיקת שלדה: לפגיעות בשלדת הרכב נודעת חשיבות בטיחותית רבה, ולכן יש צורך באיתורן. חשוב להדגיש שלמוסך הפחחות הקונבנציונלי אין לרוב את הכלים לדעת האם השלדה יושרה כהלכה, והאם מידותיה קרובים למידות דגם הרכב המקורי (כלומר לפני העיוותים שנוצרו בעקבות התאונה). לצורך זיהוי הפגיעות הללו, מכוני הבדיקה נעזרים במערכת לייזר ממוחשבת לבדיקת השלדה, כשההשוואה היא מול נתוני היצרן. תהליך הבדיקה כולל זיהוי מדוייק של דגם הרכב, מציאת נקודות שהינן ברות-השוואה (קדחים, ברגים וכו'), והכנסת זרוע המתקן לנקודות אלו. המערכת הממוחשבת משווה את המיקום של כל אחת ואחת מהנקודות שנבדקו למידות שנקובות ע"י יצרן הרכב (ואשר נמצאות בתוכנת ההפעלה של המערכת הממוחשבת). בדרך זו ניתן לגעת האם יש עיוות בכל אחת מנקודות השלדה, וכן ניתן לדעת את מהות העיוות (גודל העיוות, בכל נקודה, בצירי האורך, הרוחב והגובה). במילים אחרות: האם העבודהשל החלפת החלפים 'ומתיחת' הרכב בוצעה כהלכה.
בדיקת אורות: בדיקה ממוחשבת אחרונה היא של מערכת התאורה ברכב. התקינות של הפנסים נפגעת בתאונה, וכן גם הכיוון של אלומת האור. הבדיקה מיועדת לזהות תקלות (בדומה למבחן הרישוי השנתי), ולתקן את הדרוש.
לבדיקה הויזואלית המקצועית אית תחליף 'ממוחשב'. גם אם כל ממצאי הבדיקה עד כה הראו שהרכב תקין, עדיין יש אין ספור תקלות שיכולות להיחשף אך ורק ע"י הבוחן האנושי. הכוונה היא לפעולה לא תקינה של מערכת ההיגוי, הבלמים, חשיפת סדקים ושברים, חופשים במערכת ההיגוי ובמערכת העברת הכוח, תושבות, קפיצים וכו'. רק בוחן בעל הידע הטכני והניסיון הרב מסוגל לאתר בעיות שנוצרו בתאונה ו/או במהלך תיקונה. בסוף התהליך מבוצעת גם נסיעת מבחן שמסייעת באיתור תקלות שטרם נחשפו.
נסיעת מבחן: בתום הבדיקות הממוחשבות מתבצעת נסיעת מבחן מעשית ברכב, וזאת על מנת לנסות לאתר בעיות נוספות שלא נחשפו בבדיקות הממוחשבות.
לדרוש את הבדיקה
כל בעל מוסך וכל שמאי חייבים לבצע את הבדיקה הבטיחותית בהתאם לתקנה 309. החוק דורש זאת, וכך גם האחריות המקצועית. עלות הבדיקה, כמאות שקלים, מאפשרת לבעל המוסך , כמו גם לשמאי שליווה את תהליך התיקון, לדעת שהעבודה בוצעה בצורה הבטוחה ביותר, והם אף מקבלים אסמכתא חוקית לכך (האישור שניתן מהמנהל המקצועי של מכון הבדיקה). מעבר לכך, כל אלו שעסקו בתיקון הרכב יודעים שגוף מקצועי בדק את עבודתם ואישר אותה, כך הם יכולים להחזיר את הרכב ללקוח ברמה גבוהה של ביטחון שלא יהיו תקלות בטיחותיות עם מסירת הרכב.
מידע ללקוחות שרכבם נפגע בתאונה:
הבדיקה הבטיחותית היא חיונית לבטיחותכם !!!. אל תוותרו לשמאי,
לחברת הביטוח או למוסך שתיקן את הרכב.
דרוש מהם להגיע אלינו ולבצע את הבדיקה הבטיחותית!
רק אצלנו מבצעים את הבדיקה אנשי המבדקה לרכב של הטכניון !!!
בוחני הטכניון אינם קשורים למוסך זה או אחר, והבדיקה היא אובייקטיבית לחלוטין !!!!!
*** תעודת הבדיקה נתנת ע"י הטכניון ***
טלפן אלינו ונגיע אליך לקחת את הרכב, ותקבל את התוצאות מבלי לבזבז שעות עבודה יקרות.
כתובת המוסך: מקלף 30, חיפה. טל' 8419656 - 04
תקנות התעבורה: מה הן קובעות
בנושא הבדיקה הבטיחותית
תקנה 308
(ב) "סבור שמאי רכב כי ברכב שניזוק יש נזק גולמי העולה על 60%, ימסור לנוהג בו
או לבעלו הודעה על אבדן גמור
ויודיע על כך לרשות הרישוי בטופס שנקבע, וכן יעביר את רשיון הרכב לרשות הרישוי".
(ו) רשות הרישוי לא תחזיר ולא תחדש רשיון רכב שנקבע בידי שמאי רכב כאבדן גמור.
תקנה 309 – שימוש ברכב שניזוק
(א) בעליו של רכב, קצין בטיחות או מי שהשליטה על הרכב בידו, לא ישתמש ברכב ולא ירשה לאחר
להשתמש בו אם נגרם בו נזק למערכת ההיגוי והבלמים, לשלדת המרכב מעבר לקו הגלגלים, פגיעה בין הסרנים, בעמודי המרכב כשהשלדה היא חלק אינטגרלי של המרכב, או כשהשלדה היא חלק מהרכב, אלא לאחר שהרכב תוקן וניתנה עליו תעודת בדיקה בידי מנהל מקצועי במוסך מורשה הרשאי לתת תעודת בדיקה ע"פ צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (מוסכים ומפעלים לכלי רכב), התש"ל 1970 (להלן – מוסך מורשה).
(ב) לא ניתנה תעודת בדיקה כאמור בתקנת משנה (א), יודיע על כך המנהל המקצועי במוסך לרשות הרישוי.
תקנה 310 – מתן תעודת בדיקה
(א) רכב כאמור שנבדק ותוקן ע"י מוסך מורשה, יתן מנהלו המקצועי, לאחר סיום התיקונים, תעודת בדיקה ותיקון
בחתימת ידו בטופס שהורתה רשות הרישוי. העתק הטופס ישמר ברשות המוסך לתקופה של שלושה חודשים.
(ב) הנותן תעודה ימסור בה פרטים נכונים ומלאים.
אגרת מטעם איגוד שמאי הביטוח ומשרד התחבורה - אגף הרכב
איגרת לשמאי הרכב / מנהל המוסך
הנדון: בדיקת רכב לאחר תאונה – תקנה 309 לתקנות התעבורה
א. מבוא
1. תקנה 309 לתקנות התעבורה באה להסדיר את הבדיקה הטכנית של רכב שניזוק בתאונה בחלקים
ו/או במערכות המוגדרות בה במטרה לקבוע אם הרכב ראוי לתנועה בדרכים לאחר תיקון.
2. על מנת להעמיק את היקף הבדיקות מצד אחד ולהביא למודעות בעלי הרכב, קציני בטיחות, המנהלים המקצועיים
במוסכים, את חובת הבדיקה כפי שבאה לידי ביטוי בתקנה מצד שני,דרוש לנו שיתוף הפעולה של שמאי הרכב כגורם מקצועי.
3. לפיכך מצאנו לנכון לפנות אליכם השמאים בשיתוף פעולה אם איגוד שמאי הרכב במטרה לנצל את כישוריכם המקצועיים
להעלאת רמת הבטיחות בכלי הרכב לאחר תיקון כחלק מהמלחמה בתאונות הדרכים ולהגברת מודעות הציבור לחובת הבדיקה.
4. הוראת נוהל לעניין זה הופצה למנהלים המקצועיים במפעלים לתיקון מרכבים במטרה שינחו את בעלי הרכב לביצוע בדיקה
ושיודיעו למשרדנו בכל מקרה שבו מסרב בעל רכב לבצע בדיקה ואנו מבחינתנו נפעל מולו באמצעים החוקיים העומדים לרשותנו.
ב. פעולות שמאי הרכב:
שמאי רכב הנקרא לערוך שומה לרכב יפעל כדלקמן:
1. בעת בדיקת רכב כבר בשלב של הערכת נזק ראשונית יציין בה השמאי כי הרכב חייב בבדיקה לפי תקנה 309 אם אכן הפגיעה והנזקים מחייבים זאת על פי החוק.
2. השמאי יביא לידיעת בעל הרכב, קצין הבטיחות, המנהל המקצועי במפעל, (לפי העניין) על הצורך בבדיקה של הרכב לאחר תיקון.
3. אם הכנת חוות דעת סופית, יכלול השמאי בחוות דעת זו גם את סעיף חובת הבדיקה.
4. בתום התיקון ובטרם אישור חשבוניות התיקון, יוודא השמאי כי התקבלה תעודת תקינות ממפעל המורשה למקצוע 300 – בדיקת רכב לאחר תאונה.
5. במידה והרכב הוכרז על-ידי השמאי כ-"אובדן להלכה" והנזקים בין היתר הינם במכללים הנכללים בתקנה 309 לתקנות התעבורה, השמאי יציין זאת על-גבי חוות הדעת וידווח " לרשות " - פרטי כלי הרכב ואת פרטי המגרש אליו הועבר כלי הרכב.( כתובתנו : רח' המלאכה 8 תל אביב , אגף הרכב – ראש תחום שירותי תחזוקה ).
ג. סיכום:
לנוכח החשיבות שאנו מייחסים לבדיקת רכב לאחר תיקונו בעקבות תאונה בכפוף לתקנה 309 לתקנות התעבורה, אנו רואים בשמאי הרכב גורם מקצועי שביכולתו לתרום מניסיונו להעמקת היקף הבדיקות ולהגברת המודעות בדבר הצורך בבדיקה במטרה לגרום שרכב שתוקן בעקבות תאונה יתוקן במיומנות מקצועית ויהיה כשיר לתנועה בדרכים בבטיחות מרבית.
בכבוד רב,
אביב שפרשטיין שמעון אברהם
יו"ר ענף הרכב איגוד שמאי הביטוח ראש תחום בכיר שירותי תחזוקה
בדיקת זוויות היגוי
במוסך מותקנות שלוש עמדות, מהמתקדמות בעולם, לבדיקת ממוחשבת של זוויות היגוי. מערכות הלייזר הממוחשבות הינן תוצרת 'HUNTER', ארה"ב.
בדיקת השילדה
שלדת הרכב נבדקת בבדיקה ויזואלית ולאחר מכן באמצעות מערכת בדיקה ממוחשבת בלייזר מתוצר CAR-O-LINER, שבדיה.
באמצעות המערכת נבדקות מידות שלדת הרכב שנפגע בתאונה, לפני ואחרי התיקון עצמו.
המערכת משווה את מידות השלדה של הרכב שלך (אורך, רוחב וגובה של כל נקודה ונקודה) בהתאם לנתוני יצרן. הרכב
שלוחת המעבדה לרכב של הטכניון
במוסך הנטר פועלת שלוחת המעבדה לרכב של הטכניון, וזאת לצורך בדיקת רכבים לאחר תאונה,- בהתאם לתקנות תעבורה 308 ו- 309.
בדיקת בלמים וכיוון אורות
במוסך יש מערכות ממוחשבת לבדיקת בלמים וכוון אורות, בדומה למערכות שנמצאות במכוני הרישוי החדשים.
תיקוני מכונאות כלליים
במוסך הנטר מתבצעים תיקונים הקשורים למערכת ההיגוי והמתלים, והן תיקוני מכונאות אחרים, כולל טיפולים תקופתיים לרכב.