- על פי נתוני אגף התנועה במשטרת ישראל, כשל בצמיגי המכונית מהווה גורם ישיר או מסייע בכרבע מתאונות הדרכים הקטלניות .
- ברוב המקרים מדובר בצמיגים שנופחו בלחץ אויר גבוה מהמלצות היצרן.
- כל כמה זמן צריך לבדוק ולטפל בצמיגי המכונית ?
- איך מזהים מבעוד מועד צמיג פגום ?
- מה כדאי לבדוק לפני שמרכיבים צמיג חדש ?
- ולמה חשוב לדרוש מהפנצ'ריה תעודת אחריות לצמיגים שסופקו ?
צמיג לא תקין עלול לגרום לאסון גדול מאוד. מדו"ח מיוחד של ממשלת ישראל עולה כי כרבע מכלל התאונות הקטלניות בישראל בחמשת השנים שקדמו לדו"ח נגרמו כתוצאה מכשלים בצמיגים.
אחת המסקנות החד משמעיות מניתוח תאונות הייתה שהגזמה בניפוח הצמיג עד כדי לחץ אויר גבוה במיוחד הוא הגורם העיקרי לסוגי הכשל השונים. כלומר, לא מספיק לוודא שיש אויר בצמיגים, חשוב לא פחות גם לוודא שלחץ האוויר בצמיג הוא הלחץ שעליו ממליצים יצרני הצמיגים.
בדיקת צמיגים בתנאי נסיעה במוסך הנטר יש מתקן בדיקה ייחודי לבדיקת תפקוד הצמיג בתנאי נסיעה אמיתייםגליל הבדיקה הממוחשב, בסיוע קרן לייזר, נצמדים לצמיג, מריצים אותו במהירות ומדווחים על כל חוסר איזון שיש בצמיג.סטיות קטנות ניתן לפתור באמצעות משקלות. במקרים אחרים הצמיגים פסולים לשימוש, גם אם הם נראים חדשים!לפרטים: מוסך הנטר טל: 04-8419656 |
האם בישראל נמכרים צמיגים פגומים שאינם עומדים בתקני הבטיחות העולמיים ?
חוה בן ארי, מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה עונה:" כל הצמיגים המיובאים לארץ נושאים תו תקן. ישראל אימצה את התקינה האירופאית, אך מכוניות שמגיעות מארצות הברית נושאות תו תקן אמריקני ויש כמה יצרנים יפנים לגמרי לא רעים, שצמיגיהם נמכרים בישראל עם תו תקן יפני. מכיוון שאין בישראל מעבדות בדיקה לצמיגים, אין באפשרותו של משרד התחבורה לבדוק בפועל מדגם מהצמיגים המיובאים, והבדיקות מתבססות על המסמכים והאישורים שהצמיגים נושאים. מידי פעם אנחנו מגלים משלוחים שלא עומדים בדרישות שלנו, ובאחרונה פסלנו לשלושה יבואנים גדולים משלוחי צמיגים שלא היו מצוידים בכל האישורים הדרושים וזימנו את היבואנים האלה לשימוע".
איך יודעים מתיי להחליף צמיג ובאיזה צמיג לבחור ?
- צמיג חייב בסימון של אחד מתקני הבטיחות הבינלאומיים:DOT האמריקני, E האירופאי אוJIS היפני.
- כשקונים צמיג, יש לוודא שעומק התעלות בו יהיה לא פחות משני מילימטרים.
- את הצמיגים החדשים יותר מומלץ להרכיב על הציר האחורי.
- אין להרכיב על ציר צמד צמיגים שאינם באותה מידה, באותה רמת מהירות ובאותה רמת עומס.
- במקרה של החלפת צמיג בודד, יש לאזן את הצמיג השני על אותו ציר.
עשו לכם הרגל לבדוק את הצמיגים מידי שבוע, הבדיקה תכלול:
- לחץ אויר (כשהצמיג קר) כדאי לדעת, שלחץ אויר תקין בצמיג מאריך את חייו ומביא גם לחסכון בדלק.
- ניקויי החריצים מאבנים ומגופים זרים.
- אם הבחנתם באחת מהתופעות הבאות, פנו מייד לפנצ'ריה או למוסך מורשה: עיוותים ונפיחויות באזור הדפנות, הסוליה והעקב, בקיעים, חתכים ופגיעות עמוקות בסוליית הצמיג ובתעלות הסוליה, שפשופים חזקים בדפנות הצמיג, יציאת חוטי פלדה והתגלות שכבות הצמיג.
האם יש אחריות על צמיגים ?
הוראה חדשה יחסית של משרד התחבורה מחייבת את מוכרי הצמיגים לספק תעודת אחריותלפיכך, יש לדרוש תעודת אחריות כתובה של יבואן הצמיגים. בתעודה צריכים להרשם: תוצר ודגם הצמיג, מידותיו והכי חשוב- שם יצרן הצמיגים והיכן יוצרו.שכן, יש צמיגים של חברות גדולות המיוצרות במפעלים במזרח הרחוק, ובהרבה מקרים מדובר בצמיגים זולים יותר מאלה המיוצרים במפעל האירופי של אותו יצרן.
רוב היבואנים אינם מספקים את בעלי הפנצ'ריות בתעודות אחריות
מתברר כי רוב יבואני הצמיגים אינם ממהרים לצייד את בעלי הפנצ'ריות בתעודות שהרי למה להם להנפיק תעודות שמהן ישתמע כי הצמיג הנושא שם של חברה ידועה מיובא ממדינה שלישית ומחירו אמור להיות נמוך מזה של צמיג המיובא מהמפעל האירופאי ? וחוץ מזה, התעודה מחייבת את הצמיגאים לתת שירות במקרה של פגם בצמיג, אבל הם מצידם מעדיפים להפנות את הקונה ליבואן.
לאן ניתן לפנות אם לא מקבלים תעודת אחריות ?
כל מי שקנה צמיג ולא קיבל תעודת אחריות יכול לפנות ל: האחראי על מוצרי תעבורה במשרד התחבורה, משה ימיני, ברחוב המלאכה 8, תל-אביב.
תוקף האחריות על צמיגים ומה מכסה האחריות?
תוקף האחריות על הצמיגים הוא 4 שנים ויצרן הצמיגים אחראי לכל פגם בחומר או בכשל בייצור הצמיג. עם זאת, האחריות אינה מכסה כשל הנובע מתחזוקה לקויה; צמיג שעבר אירוע כמו מכה; תיקון תקר; נסיעה בלחצי אויר שאינם תואמים את המלצות היצרן ותופעות הנובעות מבעיות מכניות ברכב. בקיצור, גם אם מדובר בצמיג פגום, לקונה לא יהיה קל להוכיח זאת.