חובבי שטח רבים מעוניינים להגביה את כלי הרכב שברשותם על מנת לעבור ביתר קלות, ועם פחות סיכוני פגיעה, את המכשולים שבשטח.
צריכים הגבהה? – פנו למוסך הנטר
על פניו, במבט ראשון נראה כי הגבהה של רכב נועדה רק לרכבי שטח, בכדי לשפר את העבירות בדרכים עם מהמורות. הגבהה של 50 מ"מ הופכת את הרכב לבעל עבירות משופרת, אך לא כזו שתתאים לתנאי שטח בעלי תוואי מורכב. יחד עם זת, חשוב לציין שהגבהה מתאימה לכלי רכב פרטיים. ניתן להראות ללקוח את הערך המשמעותי שהמוצר נותן לו, וזאת במספר היבטים:
שמירה על ערך הרכב – הפחתה למינימום עלויות שקשורות לנזקים ופגיעות ברכב. הלקוח יוכל לנסוע בדרכים עם יותר מהמורות מבלי לחשוש, וכך ישמור על ערך הרכב. מבחינתינו, כמוסכים, מרוויחים על ההתקנה של ערכת ההגבהה ועל לקוח מרוצה, אבל מנגד 'מפסידים' על הפחתת היקף התיקונים העתידיים של אותו רכב (כמובן שילוב של חלקי חילוף ועבודה). לגישתינו, האפשרות הראשונה היא עדיפה בהרבה. המוסך מרוויח לקוח מרוצה, ולקוח שכזה יחזור לטיפולים במוסך וכמובן שגם יביא חברים נוספים להתקנת ערכות הגבהה.
בטיחות בכביש – ערכות ההגבהה מספקות מענה, ולו חלקי, לרכבים עמוסים / שקועים / ו/או כאלה שגוררים גרור. ערכות מתאימות, ובפרט כאלה שניתנות לכיוונון, יכולות לספק מענה על ידי איזון ובטיחות.
רכב עמוס – הוא רכב מסוכן יותר! ציוד עבודה מאסיבי, מטען במשקל כבד, גגון עמוס, נגרר שמושך מטה וגם מספר נוסעים גבוה מ-4, כל אלה סיבות שיכולות לגרום לאותה שקיעה או ירידה של הרכב בחלקו האחורי, לפעמים באופן משמעותי ומסוכן מבחינה בטיחותית.
כדאי שנפרט. העמסה של ציוד או סחורה במשקל מהותי ובאופן קבוע שכיחה מאוד בקרב טכנאי שירות ובקרב ענפים שונים אשר נעזרים ברכב מסחרי (גדול או קטן) ומעמיסים עליו באופן קבוע ציוד כבד וכלי עבודה לשימוש בעבודתם השוטפת. העמסה יכולה להתבצע ברכב עצמו, על גבי גגון . המשקל הזה יוצר השפעה על איזון הרכב ומביא לירידה בגובהו הסטנדרטי. עומס משקל יכול להיות גם בפלח השוק של כלי הרכב הפרטיים. נהגים רבים נוסעים עם תא מטען עמוס, וזאת בשילוב עם הסעת נוסעים, כשהכוונה היא לאלו שבהם התרחיש הנ"ל נעשה על בסיס קבוע. כלי הרכב הללו יהיו עמוסים מעל הרגיל וינמיכו משמעותית את הרכב. תרחיש דומה קיים גם ברכבים עם וו גרירה המשמשים להובלת נגררים מסוגים שונים, קרוואנים, טרקטורונים, אופנועים וכו' , אשר מתחברים לתפוח הגרירה ויוצרים עומס על חלקו האחורי.
הנגשה לאנשים בעלי צרכים מיוחדים – יכולת לגמישות בגובה הרכב – למשל נכים עבורם כל ס”מ בכניסה וביציאה מהרכב יכולה ולהקל עליהם ולסייע להם רבות. לפעמים הס"מ הבודדים הם ההבדל שבין אפשרות להתנייד עצמאית, לבין היעדר אפשרות שכזאת.
ביטחון של הנהג בנהיגה – ישיבה גבוהה יותר, שלרוב מקנה יותר בטחון בנהיגה הן בכביש רגיל, הן בכביש משובש ובחניה. היתרון המשמעותי קשור לרוב בשדה הראיה המשופר, כזה המאפשר לנהג להבחין באובייקטים נמוכים הנמצאים בחזית הרכב, לצידו, ו/או בחלקו האחורי. בשפת המעשה: ניתן להבחין בקלות רבה יותר בילד, רוכב אופניים, או אובייקט נמוך הנמצאים בצידי הרכב, וכך להימנע מפגיעה בהם. שדה הראיה המוגבה מאפשר להפחית את התאוות הללו, שילוב של פגיעות במשתמשי הדרך האחרים ופגיעה במרכב הרכב מאובייקטים נמוכים.
חוויה והנאה בנהיגה – במקרים רבים הנראות של הרכב, המשולבת עם ההנאה והחוויה מהנהיגה, הם אלו שיתרמו רבות להחלטה על הרכישה. הלקוח יודע שההגבה תאפשר לו להגדיל את מגוון האפשרויות במסלולים ושבילי טיולים, עבירות טובה יותר ונראות ספורטיבית.
ההיסטוריה הקצרה של תחום ההגבהות בישראל
לשון החוק הישראלי היא חדה וברורה. תקנה 380 לתקנות התעבורה קובעת כי 'לא ישנה אדם מבנהו של רכב אלא לפי היתר בכתב מאת רשות הרישוי'. במילים אחרות: כל שינוי מבנה אסור, חוץ ממה שניתר לו אישור בכתב שמותר. האישור צריך להיות מגובה כמובן בהיתר של משרד הרישוי, ובמרבית המקרים השינוי נרשם גם ברישיון הרכב.
בתחום הגבהות כלי הרכב המצב היה דומה. עד לפני מספר שנים לא ניתנו אישורי הגבהה לכלי רכב (למעט בודדים, במקרים יוצאים מהכלל), אולם זה לא מנע מבעלי רכבי שטח להגביה את כלי הרכב שלהם, על מנת לשפר את העבירות בתנאי השטח. התוצאה היתה שבמשך שנים רבות התנהלה קהילת רכבי השטח במעין אזור דמדומים אפור. הגבהות בוצעו, והללו נפסלו לעיתים במבחן הרישוי השנתי, ובחלק מהמקרים עברו ללא כל בעיה את המבחן. הבוחנים עצמו חצי עין, ועולם כמנהגו נוהג, תרתי משמע. גם בוחני משטרת התנועה לא נקטו לרוב במדיניות אכיפה אגרסיבית כנגד ההגבהות, גם מפאת הקושי להוכיח שאכן בוצעה הגבהה לא חוקית והעובדה שאין הגדרה מוסמכת מה אמור להיות גובהו של רכב מסוים. כיום המצב השתנה. ניתן להגביה רכבים רבים בצורה חוקית, ואף לרשום את ההגבהה ברישיון הרכב.
במוסך הנטר מציעים שירות מלא בתחום זה, החל מייעוץ לפני ההתקנה, בחירת קיט ההתקנה המתאים לרכב, התקנה של הקיט, ולאחר מכן כיוון זוויות היגוי וכוון תאורה – בהתאם לגובה החדש. התהליך מסתיים, כפי שנראה, ברישום של ההגבהה ברישיון הרכב.
הגבהת רכב נראית אולי פשוטה מבחינה טכנית, ברם התקנה ללא ידע מספק עלולה להיות מסוכנת מאוד, שכן כל החלפת קפיץ עם בולמי זעזועים משנה במידה מסוימת את גובהו של הרכב, ומסיטה את מרכז הכובד כלפי מעלה. התוצאה היא שיציבות הרכב על הכביש מתערערת. השינוי בגובה גורם לשינויים בתאורה, וכמובן שגם בזוויות ההיגוי של הרכב.
משרד התחבורה פרסם בשעתו הוראת נוהל בנושא הגבהת רכבים. המשמעות היא שניתן, עפ"י חוק, לרשום באופן חוקי ברישיון הרכב הגבהת מתלים. מותר שההגבהה תהיה עד 50 מ"מ.
להגביה את הרכב במוסך הנטר
הוראת נוהל H-02-2016 היא זו שמאפשרת הסדרה חוקית לביצוע הגבהה של רכבים. בהוראת הנוהל נקבעו הדרכים ליישום וכו נקבעו הדרישות טכניות להגבהות רכבים. מדובר, כאמור, בתהליך שנועד להסדרת הנושא אל מול בעלי רכבי השטח והמתקינים המורשים.
מטרת הוראת הנוהל היא לאפשר ביצוע הגבהות כלי רכב מקטגוריה M1 ו-N1 (רכב פרטי ומסחרי במשקל כולל עד 3500 ק"ג) לתוספת גובה של עד 50 מ"מ תוך שימוש בערכות הגבהה מאושרות על ידי מעבדה ישראלית מוסמכת לרכב. בשלב מאוחר יותר עודכנה התקנה, כך שהיא מאפשרת הליך של הגבהה גם למשאיות קלות במשקל כולל של עד 5000 ק"ג.
הדרישות והכללים להגבהת כלי רכב
באגף הרכב במשרד התחבורה קבעו שהגבהת רכבים יכולה להיעשות אך ורק ע"י מתקין ערכות הגבהה, בעל רישיון ייצור מתאים, מספר עיסוק 0704. המשמעות המעשית היא שבעל המוסך נדרש גם לקבל רישיון מיוחד להתקנת ערכות הגבהה. רישיון זה ניתן לאחר שבעל המוסך עמד בתנאים של משרד התחבורה, וקיבל תעודת אב-טיפוס ממעבדה מוסמכת שבדקה את ההתקנה הראשונה שבוצעה במוסך. בישראל פועלות ארבע מעבדות מוסמכות מטעם משרד התחבורה: אריאל, מכון התקנים, הטכניון ואפקה. כל אחת מהן יכולה לבדוק את ההתקנה שבוצעה, ולתת תעודת אב טיפוס המקובלת על משרד התחבורה לצורך הענקת רישיון התקנה מתאים.
לא כל ערכת הגבהה מותרת להתקנה. ראשית יש לוודא שקיט ההגבה (שכולל קפיצים ו/או בולמים זעזועים) שמותקנים על הרכב קיבלו אישור תקינה על ידי מעבדה מוסמכת.
במוסך הנטר, עוד בטרם מתבצעת העבודה, דואגים לקבל מהיבואן 'תיק מוצר' לקיט, עם אישור תקינה כמובן. ההתאמה חייבת להיות מלאה, כלומר שהקיט הספציפי מותאם לאותו דגם רכב בדיוק, מאותה שנת ייצור. כל אפשרות אחרת לא תהיה חוקית, כלומר שלאחר העבודה לא ניתן יהיה לרשום את ההגבה בצורה חוקית ברישיון הרכב, כשהפירוש המעשי הוא 'שינוי מבנה לא חוקי' שבוצע ברכב. לך, כבעל מוסך, אסור לבצע זאת. יש לכך משמעויות גדולות מבחינת בטיחות הרכב, כשירותו, ובעיה גדולה מאוד שתתעורר עם ביטוח הרכב, במקרה של תאונה חלילה.
להלן ציטוט מהוראת הנוהל של משרד התחבורה:
1. ההגבהה תעשה באמצעות ערכת הגבהה מאושרת בעלת תיעוד מטעם מעבדה ישראלית מוסמכת לרכב.
- ערכות ההגבהה יהיו מן הסוג שיאפשרו הגבהת כלי הרכב עד ל- 50 מ"מ בלבד.
- ערכות ההגבהה יהיו מותאמות לדגם כלי הרכב.
- ביצוע ההגבהה יעשה על פי הנחיות יצרן ערכת ההגבהה. יש לוודא כי ההגבהה אינה עולה על 50 מ"מ ביחס לגובה המקורי של הרכב.
- בדיקות כלי הרכב יבוצעו בהתאם להנחיות יצרן הרכב ובכלל זה:
- א. בדיקת כיוון ציר קדמי ואחורי באמצעות מכשיר בעל גרסת פרטים מעודכנת (טופס הבדיקה יישמר אצל המתקין).
- ב. בדיקת כיוון תאורת חזית (טופס הבדיקה יישמר אצל המתקין).
- ג. נסיעת מבחן התרשמותית כמקובל לאחר ביצוע פעולות אחזקה במערכת הבלמים.
תהליכי רישום הרכבים עם ערכת ההגבהה:
רישום הרכבים יעשה על פי התהליך המוסדר בהוראת הנוהל ובכפוף לתנאים הבאים:
- אישור מתקין ערכות ההגבהה, המאשר כי ההתקנה בוצעה בהתאם להנחיות יצרן ערכת ההגבהה.
- רישיון ייצור מטעם משרד התחבורה הכולל סימול עיסוק 0704 המאשר ביצוע התקנת ערכות הגבהה.
- תיעוד מטעם מעבדה מוסמכת ישראלית המאשרת את ערכת אב טיפוס למתקין הערכה.
- באישור המתקין ובמסמכי הבדיקה של המעבדה יירשמו הן פרטי ערכת ההגבהה והן פרטי המתקין.
- בתנאים והגבלות ברישיון הרכב יירשם קוד A3 – "מותקנת ערכת הגבהה עד 50 מ"מ".
מוסך הנטר הינו בעל רישיון ייעודי ממשרד התחבורה לנושא הגבהות רכבים, כאשר בסוף התהליך המוסך מנפיק אישור מתקין מסודר לבעל הרכב. האישור הינו מסופרר, כאשר המקור ניתן לבעל הרכב (וממנו למשרד הרישוי) והעתק של האישור נשמר במוסך. הלקוח גם מקבל ממוסך הנטר צילום של רישיון של המוסך להתקנת ערכות הגבהה (שהונפק ע"י משרד התחבורה) וצילום של תיק המוצר שמעיד שהמוצר מתאים לתקנים. התהליך מסתיים במשרד הרישוי.
בעל הרכב יכול לבצע זאת בעצמו, או לקבל כשירות נוסף מהמוסך.
לצורך הרישום ברישיון יש להצטייד ברישיון הרכב ותעודת זהות, ולגשת למשרד הרישוי (לאחר הזמנת תור מראש באמצעות אפליקציית MYVISIT). הרישום של ערכת ההגבהה יתווסף באזור תנאים והגבלות, בחלקו התחתון של רישיון הרכב.
הגבהה חוקית – שימוש בקיט הגהה תקני , ועד 50 מ"מ
הוראת הנוהל שהוציא משרד התחבורה היא ברורה וחד משמעית. אסור להתקין קיט הגבהה שלא עבר תקינה בישראל. גם אם ללקוח יש דגם רכב נדיר יחסית הוא יתקל במחסום של היעדר תקינה לדגם הרכב שברשותו. בנוהל הקיים אין מענה למקרים הללו, וזאת כאשר קבלת אישורי תקינה עבור מס' מצומצם של כלי רכב איננה כלכלית ליבואן. אחד הדגשים העיקריים הוא שאסור להתפתות להתקנה של קיטים מיובאים שלא קיבלו היתר תקינה ישראלי. הוראת הנוהל מתירה, כאמור, ערכות הגבהה של עד 50 מ"מ.